De zachte landing als reputatiestrategie

Wat zou jij doen met 3 miljard euro? Pensioenfonds ABP ‘gaf’ het als bonus aan zogeheten equity-huizen. Bizar veel geld, vindt ook bestuursvoorzitter Harmen van Wijnen. Moeilijk uitlegbaar bovendien. Niet voor niets worden in het jaarverslag ‘stappen aangekondigd om het tij te keren.’ Het interview met Nu.nl is een strategische zet, door het ‘onuitlegbare’ uit te leggen, zorgt Van Wijnen voor een zachte landing van een lastige boodschap. Reputatiemanagement 101.

In veel organisaties wordt ‘transparantie’ nog altijd gezien als een vies woord, synoniem aan ‘de vuile was buitenhangen’. Jammer, want het is vaak juist die transparantie waarmee begrip kan worden gekweekt. Lastige keuzes worden inzichtelijker als je schetst met welke dilemma’s jouw organisatie worstelt en waarom je uiteindelijk gekozen hebt voor het één in plaats van het ander. Feiten en cijfers geven daarbij context aan de situatie. Helemaal mooi is het natuurlijk als je perspectief kunt bieden door bijvoorbeeld een onderzoek in te stellen naar eventuele andere mogelijkheden.

Het creëren van een zachte landing kan op het moment dat je het nieuws brengt, maar ook in de periode ervoor. Spannende nieuwe ontwikkelingen, onzekere pilots, hoge winstmarges: door de buitenwereld mee te nemen in de totstandkoming en/of besluitvorming rondom een lastige issue, laat je als organisatie zien niet over een nacht ijs te gaan. Bovendien manage je eventuele verwachtingen, waardoor je de kans om keihard neergesabeld te worden aanzienlijk verkleint.

Maatschappelijke voelsprieten
Vertrouwen is het toverwoord. Vertrouwen op de kracht van transparantie én het fingerspitzengefühl van de woordvoerder. De gemiddelde woordvoerder beschikt niet voor niets over goed ontwikkelde maatschappelijke voelsprieten. Onmisbaar bij het inschatten van de reactie vanuit de samenleving als het gaat om gevoelige kwesties. Denk aan MeToo-situaties, (gebrek aan) duurzaamheid óf het uitkeren van bizar hoge bonussen.

En natúúrlijk komt er kritiek. De maatschappij, pers of politiek zal zich roeren. Of misschien wel allemaal tegelijk. Dat is inherent aan reputatie-issues. Het mag echter geen reden zijn om nieuws over de schutting te mikken om vervolgens dekking te zoeken tot de storm is overgewaaid. Het vraagt moed om tegelijkertijd onderdeel van het probleem als de oplossing te zijn. Maar het levert ook wat op: je behoudt de regie. Hoe dan ook een prettiger uitgangspositie dan lijdend voorwerp.

Wil jij jezelf ontwikkelen als woordvoerder? Check het trainingsaanbod hier.