‘Duurzame’ woordvoering zonder blabla

Hoe communiceer je als woordvoerder over duurzame initiatieven, zonder meteen bij de enkels te worden afgezaagd of ‘nog erger’ van greenwashing te worden beschuldigd? Simpel: context is key (en een olifantenhuid een aanrader).

Duurzaamheid is in toenemende mate de ‘license to operate’ van veel bedrijven. Terecht, we weten allemaal dat we niet door kunnen gaan op dezelfde voet. We moeten het schip keren, maar verandering vraagt tijd en kost geld. Inherent daaraan is dat verduurzaming van veel organisaties in stappen gaat, de ene stap groter dan de ander.

Toch is het goed om openheid van zaken te geven, zelfs als het niet altijd even gemakkelijk gaat. Door te schetsen waarom bepaalde keuzes worden gemaakt, bied je inzicht in de dilemma’s die er soms komen kijken bij verduurzamen. Een circulaire productielijn kan bijvoorbeeld een vervuilende reststof opleveren. Maar onder de streep is het nog steeds een duurzamere optie én een onmisbare stap in de verdere ontwikkeling van de productielijn.

Visie en tijdslijn
Over welke initiatieven je communiceert, hangt van een aantal zaken af. Het belangrijkste bij woordvoering over duurzaamheid is context. Dat begint bij de duurzaamheidsstrategie van het bedrijf (een voorwaarde voor elk zichzelf respecterend bedrijf). Zonder visie, strategie en reële tijdslijn is woordvoeren over duurzaamheid hetzelfde als het afschieten van een losse flodder. Als je de basis op orde hebt, kun je met een goed verhaal de boer op met voorbeelden of mijlpalen.

In alle gevallen geldt: wees kritisch voor je vol op het orgel gaat richting media, op LinkedIn of naar klanten. Kijk naar eventuele concurrenten en ontwikkelingen in de branche. Een verduurzamingsinitiatief kan voor jouw organisatie groot zijn, maar als de concurrentie veel verder is, is enige terughoudendheid gepast.

Zure toetsenbordridders
Groot of klein, zonder cijfers ben je nergens. Wil je een reputatie opbouwen op het gebied van duurzaamheid, dan heb je bewijslast nodig.  Hoe draagt jouw organisatie concreet bij aan een betere wereld? Een nieuwe manier van produceren, waarbij minder CO2 wordt uitgestoten, is alleen geloofwaardig als je het kunt afzetten tegen de oude situatie. En dan het liefst natuurlijk niet in tonnen, maar vergeleken met de uitstoot van een gemiddeld huishouden per jaar.

Waar je die olifantenhuid voor nodig hebt? Woordvoeren over duurzaamheid roept altijd reactie op. Veel positieve, maar vaak minstens zoveel negatieve, al dan niet terecht. Laat de zure toetsenbordridders hun gal spuwen. Neem terechte kritiek ter harte en deel het met de inhoudelijk verantwoordelijke mensen. Zo maak je van kritiek, brandstof voor verbetering. Moedig voorwaarts!

Wil jij jezelf ontwikkelen als woordvoerder? Check het trainingsaanbod hier.